Laster op social media

Social media, we gebruiken het bijna allemaal. Zakelijk en privé. Veel relaties worden onderhouden dankzij kanalen als Instagram, Facebook en Linkedin. Wat als social media gebruikt wordt met verkeerde intenties? Hoe ga je om met laster op social media?

Posted on October 4, 2018 in Blog.

Laster op social media

In de zomervakantie ontvingen wij een telefoontje van een relatie. Een zakelijk geschil met een van zijn medewerkers was ge√ęscaleerd. De medewerker was ontevreden over de arbeidsomstandigheden die hem waren geboden. De medewerker liet vervolgens op Facebook, LinkedIn, Twitter en Google (anoniem) kwade berichten en recensies achter. Sommige zelfs op persoonlijke titel aan de relatie. Deze berichten werden door anonieme volgers gedeeld met anderen, waarbij het vermoeden bestond dat deze ‘volgers’ nepprofielen van dezelfde medewerker betrof.

Impact van sociale laster

De valse berichten waren openbaar en dus voor iedereen in te zien. Social Media speelt een grote rol in de dagelijkse activiteit van de organisatie. Het simpelweg verwijderen van het account was dus geen optie. Bovendien blijven recensies soms bestaan, omdat deze gebonden kunnen zijn aan een website of entiteit en niet altijd aan een specifiek profiel of account op. Dit laatste is bijvoorbeeld wel het geval bij Facebook. De zichtbaarheid van alle profielen die ‘besmeurd’ waren stond op ‘openbaar’. Onze relatie was in paniek en geschrokken van de persoonlijke aanval. Het gevoel van onvermogen om passend te reageren op iets dat, volgens hem, niet waar was overheerste.

Is laster op social media strafbaar?

Het komt gelukkig niet dagelijks voor, maar gevallen van laster op sociale media zijn zeker niet meer uniek. Ook in landelijke kranten zijn situaties terug te vinden. De politie waarschuwt voor smaad en laster via Social Media. Aan de valse berichten zelf is niet veel te doen. Vaak is het leed dan al geschied. De politie geeft aan dat het plaatsen of delen van onwaarheden mogelijk strafbaar is. Ze laat weten op internet mee te kijken en op te treden wanneer er sprake is van smaad of laster.

Tips bij laster via social media

Hoewel het dus niet eenvoudig mogelijk is de verspreiding van de valse informatie tegen te gaan, kan de impact wel beperkt worden. Wij adviseren in het geval van laster, of simpelweg ongewenste berichtgeving op Social Media de volgende stappen te doorlopen:

  1. Zorg dat de berichten (in dit geval tegelijkertijd ook bewijsmateriaal) veiliggesteld worden. Maak schermprints of print (valse) berichten uit.
  2. Verzoek het Social Media platform de berichten te verwijderen en/of de valse accounts te blokkeren.
  3. Doe aangifte bij de politie. Doe dit in ieder geval als persoonlijke bedreigingen worden gemaakt. Ook als niet direct een zaak mogelijk is, kan in het geval van verdere escalatie sneller worden opgeschaald als de ‘casus’ bekend is.
  4. Reageer op de berichten dat je de relatie niet kent en hen uitnodigt, persoonlijk, de zaak te bespreken.
  5. Vraag, waar mogelijk, andere relaties het tegendeel van de valse berichten te bewijzen door juist positieve commentaren/berichten achter te laten.

Het komt gelukkig niet dagelijks voor, maar ons Qteam heeft ervaring met laster op Social Media. Bovenstaande stappen hebben wij met onze relatie doorlopen. Het is nu een zaak van de politie.

Haio de Vries

By Haio de Vries

Advisory & Assurance

Any questions about this post or our services? Just mail me or call me on +31 6 13 084 442.

Contact us

The world of cybersecurity is complex and rapidly evolving, we know. Qbit guides you. Feel free to contact us.

Contact us